FRINGE
Batman: Arkham Asylum

„Arkham Asylum” to opowieść z Batmanem w roli głównej, w której Mroczny Rycerz musi stawić czoło szaleńcom z zakładu psychiatrycznego Arkham, a także zakamarkom swojej własnej psychiki.

 

 

Pełny tytuł: "Batman. Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth".

Polski tytuł: "Batman. Azyl Arkham: Poważny dom na poważnej ziemii".

Scenariusz: Grant Morrison.

Okładka i rysunki: Dave McKean.

 

 


Recenzja

    Batman to, obok Supermana, najbardziej rozpoznawalna postać wydawnictwa DC Comics. Tak, jak wielce popularne są regularne serie komiksowe o Mrocznym Rycerzu, tak podobnie, a często o wiele bardziej, cenione są historie będące Elseworldami. Elseworldy to historie oparte na motywach DC, jednak ich autorzy, w odróżnieniu od twórców regularnych serii zeszytowych, mają niemal pełną swobodę w ich opowiadaniu. Właśnie na takim polu wyrosło wiele komiksów opartych na schematach znanych z universum Mrocznego Rycerza, a wartych szczególnej uwagi. Jednym z nich jest „Batman: Arkham Asylum”.
    "Azyl Arkham" to historia, która krótko po ukazaniu się trafiła na szczyt listy bestsellerów, gdzie zasłużenie utrzymywała się przez długi czas. Do dzisiaj sprzedano ponad pół miliona egzemparzy. Sukces komercyjny szedł w parze z poziomem dzieła, gdyż przez wielu Azyl jest uznawany za najlepszą historię o Batmanie. Twórcą jest pewien Szkot, którego prace często wywołują spore kontrowersje, ale nie można odmówić im oryginalności. Osoby zaznajomione z twórczością tego autora dzielą się na dwa obozy, jedni go kochają, drudzy nienawidzą. Grant Morrison, gdyż to o nim mowa, to scenarzysta który nie boi się wprowadzać naprawdę rewolucyjnych zmian w życiu herosów, o czym Batman przekonał się już dwukrotnie w historiach "Batman and Son" oraz "Batman: R.I.P.", będących częścią mitologii (w przeciwieństwie do Azylu) zakapturzonego stróża Gotham City.
    Główny wątek fabularny to dwie splecione ze sobą historie, które dzieli niemal sto lat. W pierwszej widzimy co doprowadziło Amadeusza Arkhama, fundatora zakładu, do tego, że sam postradał zmysły i został jednym z pacjentów. Druga historia, dziejąca się współcześnie, opowiada jak Batman, po przybyciu do zakładu opanowanego przez pensjonariuszy na czele z Jokerem, daje się wciągnąć z niebezpieczną grę, której stawką jest nie tylko życie lekarzy, ale też zdrowie psychiczne Mrocznego Rycerza. Przemierzając korytarze heros spotyka kolejnych łotrów, których sam kiedyś tutaj sprowadził. Są to, oprócz wspomnianego już Księcia Zbrodni, Dwie Twarze (Two-Face), Killer Croc, Szalony Kapelusznik (Mad Hatter), Doktor Destiny, Clayface, Maxie Zeus oraz Czarna Maska (Black Mask). Każdy z nich ma coś do udowodnienia Batmanowi i każdy z nich chce wykorzystać sytuację, która się nadarzyła. Wątki w pewnym momencie się splatają, fundując zaskakujący zwrot akcji.
    Trzeba zaznaczyć, że "Azyl" jest skierowany do starszych czytelników, gdyż nie barkuje w nim brutalnych scen, krwi i przekleństw. Wszystko to jest dodatkowo potęgowane przez przerażające rysunki Dave'a McKeana. Jego prace na początku mogą wydawać się trudne w odbiorze, ale gdy już czytelnik przywyczai się do ich niezwykłego stylu, zaczyna dostrzegać jakiego niesamowitego klimatu nadają opowiadanej historii. Komiks jest także pełen symboliki i nawiązań, można w nim znaleźć odniesienia do psychologii, filozofii a nawet kart Tarota. To nadaje całej historii niezwykłej głębi, która z kolei pozwala na wiele różnych interpretacji. Każda kolejna lektura pozwala na odnajdywanie kolejnych motywów wykorzystanych przez Morrisona.
    W 2005 roku historia Morrisona ukazała się nakładem wydawnictwa Egmont w polskiej wersji językowej. Pełny tytuł tego wydania brzmiał "Batman. Azyl Arkham: Poważny dom na poważnej ziemi". Komiks spotkał się ze sporym zainteresowaniem, ale wydawnictwo na razie nie planuje dodruków, mimo, że ceny detaliczne polskiej wersji spotykane czasami w sklepach internetowych znacznie przekraczają cenę wersji angielskiej. Jeszcze większym sukcesem i to nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, okazała się gra komputerowa zbliżona tematyką do komiksu Morrisona, która trafiła na rynek komputerów osobistych i konsol.

Przykładowe plansze: Batman: Arkham Asylum.

Po zapoznaniu się z historią, zachęcam do odwiedzenia forumowego wątku o Mrocznym Rycerzu.

 

By Bartosh @

 

spiderman
koniec środka